eipea és una associació creada com a espai per promoure la reflexió, comprensió i divulgació sobre els autismes i sobre aquelles persones que els viuen des de diferents experiències relacionals.
El nom respon a un posicionament clar i determinat sobre la qüestió. Prioritzem l’escolta per assolir una disponibilitat sense apriorismes i el pensament per comprendre el món emocional i relacional d’aquelles persones que conviuen amb el trastorn. Parlem d’autismes per ressaltar la individualitat i fugir de les generalitzacions que obliden l’especificat de les persones.
Aquest espai està obert a tothom, però està adreçat en especial a dos col·lectius: al dels familiars de les persones afectades i al dels professionals i cuidadors que els atenen des de diversos àmbits: des del món de la clínica, de l’ensenyament i de l’assistència social.
El vehicle principal de divulgació és una revista digital bilingüe (en català i castellà) de periodicitat semestral. El primer número es va publicar el mes de novembre de 2016.
eipea és un espai de reflexió sobre els autismes que parteix de la comprensió dels mateixos des d'una visió psicodinàmica.
Els autismes, dins la psicopatologia infantil, són els trastorns més greus i que poden resultar més invalidants per aquells que els pateixen.
Existeix una gran variabilitat quant a la gravetat del trastorn i diferències importants quant a l'evolució i al pronòstic.
Afecten especialment a l'àrea de la relació-comunicació, a l'afectivitat i a l'àrea cognitiva, comprometent la capacitat per imaginar i l'accés al simbolisme.
Els autismes repercuteixen de forma massiva en els individus afectats, generant un gran patiment en aquelles persones que tenen cura d'ells. Són persones que pateixen i fan patir.
L'autisme, un cop estructurat, és una trastorn crònic, però que amb una intervenció adequada pot millorar.
Les persones afectades milloren a partir d'un tractament integral i d'un tracte adequat. En aquest sentit, des d'eipea també pretenem donar veu a tots aquells agents terapèutics, més enllà dels professionals, com són la família, altres cuidadors i tots aquells que per una o altra circumstància formen part de la vida de les persones amb trastorn de l'espectre autista i aporten una mirada diferent i complementària d'ells i del seu trastorn que ha de ser integrada en el treball terapèutic que duen a terme els professionals (psicoterapeutes, escoles, monitors i altres).
Obra portada: Javier Mariscal.
Editorial: equip eipea.
Salutació: Elena Fieschi.
Articles: Anne Alvarez; Joshua Durban; Juan Larbán; Carlos Tewel.
Experiències: Núria Clotet; Pere Farrés.
Art: Enric Garrido.
Versió per imprimir_Revista Núm 9
Obra portada: Óscar Fillola.
Editorial: Equip eipea.
Salutació: Ema Ponce de León.
Articles: Didier Houzel; Carlos Tewel et al.; Andrea Podzamczer i Josep Mª Brun; José Luis Pedreira.
Experiències: Mariella Venturella, Carlota Orobitg i Lourdes Busquets; Gemma Pellicer i Núria Riera.
Entrevista: Óscar Fillola.
Versió per imprimir_Revista Núm 8
Obra portada: Pep Codó.
Editorial: equip eipea.
Salutació: Guillem Salvador.
Articles: Filippo Muratori i Sara Calderoni; José Luis Pedreira; Marta Gomà i José Andrés Sánchez; Josep Mª Brun, Núria Aixandri i Susanna Olives.
Associacions i centres: CEE Folch i Camarasa.
Vinyetes clíniques: Juan Larbán.
Versió per imprimir_Revista Núm 7
Obra portada: Xabier Santxotena.
Editorial: equip eipea.
Salutació: Jorge L. Tizón.
Tema: Juan Larbán; Varis autors.
Articles: Anne Brun; Iván Ruiz.
Varis: Miguel Llorca, Josefina Sánchez, Cori Camps i Fabia Morales; Lourdes Busquets, Marina Mestres i Júlia Miralbell.
Obituari: Juan Manzano per Francisco Palacio Espasa
Versió per imprimir_Revista Núm 6
Obra portada: Martín Giménez.
Editorial: equip eipea.
Salutació: Juan Larbán.
Articles: Romana Negri; Ema Ponce de León; Carme Brun-Gasca; Liria Moran, Margarita Corbera i Àngels Vázquez.
Experiències: Pere Pérez; Jordi Fernández.
Entrevista: Juan Larbán.
Art: Martín Giménez.
Versió per imprimir_Revista Núm 5
Obra portada: Donna Williams.
Editorial: equip eipea.
Salutació: Francisco Palacio Espasa.
Tema: Alberto Lasa.
Articles: Juan Larbán; Georges Soleilhet; María Elena Sammartino.
Experiències: Nicajoana.
Ressenya biogràfica: Donna Williams per Enric Berenguer.
Versió per imprimir_Revista Núm 4
Obra portada: Barbara Galea-Haji.
Editorial: equip eipea.
Salutació: Cipriano Jiménez.
Articles: Llúcia Viloca; Susanna Olives i Núria Aixandri; Dolors Cid i Lucy Jachevasky;
Grupo Prisma de Psicanálise e Autismo;
Miguel Llorca, Josefina Sánchez,
Talía Morillo i Raquel González.
Experiències: Pol López; Kelly Hunter.
Associacions i centres: Vil•la Joana i Carrilet.
Versió per imprimir_Revista Núm 3
Obra portada: Cinta Vidal.
Editorial: equip eipea.
Salutació: Llúcia Viloca.
Articles: José Luis Pedreira; Maite Miró; Mònica Recio; Marta Rabadán i Joaquim Serrabona.
Experiències: Mónica de León; Iván Ruiz, Sílvia Cortés i Marc Barceló.
Associacions i centres: Federación TEAdir España.
Ressenya biogràfica: Hans Asperger.
Versió per imprimir_Revista Núm 2
Obra portada: Rosa Robelló,
Editorial: equip eipea.
Salutació: Eulàlia Torras.
Articles: Jorge L. Tizón; Elena Fieschi;
Susanna Olives; Josep Mª Brun.
Experiències: Eva Velázquez; Lali Bullich,
Ester Larroya, Carme Navinès i Josep Mª Brun.
Associacions i centres: Fundación Menela.
Ressenya biogràfica: Grunya Efimovna Sukhareva.
Versió per imprimir_Revista Núm 1
AIXANDRI, Núria.
ALVAREZ, Anne.
BARCELÓ, Marc.
BERENGUER, Enric.
BRUN, Anne.
BRUN-GASCA, Carme.
BRUN, Josep Mª.
Escoltant el que ens diuen els germans dels infants amb autisme. (Revista eipea número 1, novembre 2016).
Spiderman, experiència interprofessional amb un alumne amb TEA a l’escola ordinària. (Revista eipea número 1, novembre 2016).
Programa AGIRA (2007-2015): números per a una reflexió. (Revista eipea número 7, novembre 2019).
La vivència de la sexualitat en adolescents amb Trastorn de l’Espectre Autista. (Revista eipea número 8, maig 2020).
BULLICH, Lali.
BUSQUETS, Lourdes.
CALDERONI, Sara.
CAMPS, Cori.
CID, Dolors.
CORBERA, Margarita.
CLOTET, Núria.
CORTÉS, Sílvia.
DE LEÓN, Mónica.
DURBAN, Joshua.
Equip eipea.
Menela: quaranta anys teixint la xarxa. (Revista eipea número 1, novembre 2016).
Ressenya biogràfica: Grunya Efimovna Sukhareva. (Revista eipea número 1, novembre 2016).
TEAdir: L’aferrissada reivindicació de la singularitat. (Revista eipea número 2, maig 2017).
Ressenya biogràfica: Hans Asperger. (Revista eipea número 2, maig 2017).
Entrevista amb...en Pol López. (Revista eipea número 3, novembre 2017).
Vil·la Joana: Professionalitat i compromís sense artificis. (Revista eipea número 3, novembre 2017).
Carrilet: L’encontre entre l’atenció directa i la investigació. (Revista eipea número 3, novembre 2017).
Juan Larbán: la dimensió humana. (Revista eipea número 5, novembre 2018).
CEE Folch i Camarasa, una escola pública única en la seva especificitat. (Revista eipea número 7, novembre 2019).
Entrevista a Óscar Fillola: Peces de puzle. Autisme, una altra mirada. (Revista eipea número 8, maig 2020).
FARRÉS, Pere.
FERNÁNDEZ, Jordi.
FIESCHI, Elena.
GALOFRÉ, Carla.
GARRIDO, Enric.
GIMÉNEZ, Martín.
GOMÀ, Marta.
GONZÁLEZ, Raquel.
GRUPO PRISMA DE PSICANÁLISE E AUTISMO.
HOUZEL, Didier.
HUNTER, Kelly.
JACHEVASKY, Lucy.
JIMÉNEZ, Cipriano Luis.
LARBÁN, Juan.
Autisme i psicosomàtica en el bebè. (Revista eipea número 4, maig 2018).
Salutació. (Revista eipea número 5, novembre 2018).
Autisme primerenc. (Revista eipea número 6, maig 2019).
Vinyetes clíniques: Tractament de l’Eva. Tractament del Guillem. (Revista eipea número 7, novembre 2019).
Desenvolupament de la vida psíquica. Prevenció de les seves desviacions primerenques cap a la psicopatologia. (Revista eipea número 9, novembre 2020).
LARROYA, Ester.
LASA, Alberto.
LLORCA, Miguel.
L’observació de l’expressivitat psicomotriu: una eina d’avaluació qualitativa de les competències i dificultats de l’infant amb autisme. (Revista eipea número 3, novembre 2017).
Detecció primerenca de signes d’alarma en el desenvolupament de persones amb Trastorns de l’Espectre Autista. (Revista eipea número 6, maig 2019).
MESTRES, Marina.
MIRALBELL, Júlia.
MIRÓ, Mª Teresa.
MORALES, Fabia.
MORAN, Liria.
MORILLO, Talía.
MURATORI, Filippo.
NAVINÈS, Carme.
NEGRI, Romana.
OLIVES, Susanna.
IVAIm-i, Instrument per a la Valoració Qualitativa de les Interaccions Mare-Infant. (Revista eipea número 1, novembre 2016).
L’Associació Catalana de Tècnics i Terapeutes de l’Autisme i les Psicosis (ACTTAPI). (Revista eipea número 3, novembre 2017).
Programa AGIRA (2007-2015): números per a una reflexió. (Revista eipea número 7, novembre 2019).
OROBITG, Carlota.
PALACIO, Francisco.
PEDREIRA, José Luis.
Diagnosticant l’(els) autisme(s): d’allò expert a l’ètica. (Revista eipea número 2, maig 2017).
Elements estructurals per al diagnòstic d’Autisme Infantil. (Revista eipea número 7, novembre 2019).
Tal vegada la primera autora que va descriure l’autisme infantil i, sobretot, l’anomenada Síndrome d’Asperger. (Revista eipea número 8, maig 2020).
PELLICER, Gemma.
PÉREZ, Pere.
PODZAMCZER, Andrea.
PONCE DE LEÓN, Ema.
RABADÁN, Marta.
RECIO, Mònica.
RIERA, Núria.
ROTA, Josep.
RUIZ, Iván.
SÁENZ, Sandra.
SALVADOR, Guillem.
SAMMARTINO, María Elena.
SÁNCHEZ, José Andrés.
SÁNCHEZ, Josefina.
L’observació de l’expressivitat psicomotriu: una eina d’avaluació qualitativa de les competències i dificultats de l’infant amb autisme. (Revista eipea número 3, novembre 2017).
Detecció primerenca de signes d’alarma en el desenvolupament de persones amb Trastorns de l’Espectre Autista. (Revista eipea número 6, maig 2019).
SERRABONA, Joaquim.
SOLEILHET, Georges.
TEWEL, Carlos.
Límits i possibilitats. Aplicació i interrogació del coneixement de la psicoanàlisi a partir del treball en un Centre Educatiu Terapèutic. (Revista eipea número 8, maig 2020).
Construcció del Jo en infants severament pertorbats. Aportacions conceptuals i clíniques. (Revista eipea número 9, novembre 2020).
TIZÓN, Jorge L.
Trastorns de l’Espectre Autista i Trastorns Generalitzats del Desenvolupament: per una perspectiva relacional de la seva comprensió i cura. (Revista eipea número 1, novembre 2016).
Salutació: Hi ha vàries formes de ser autista i vàries perspectives per ajudar al pacient, la seva família i al seu grup social. (Revista eipea número 6, maig 2019).
TORRAS DE BEÀ, Eulàlia.
VARIS AUTORS. (BRUN, Josep Mª; CID, Dolors; FIESCHI, Elena; JIMÉNEZ, Cipriano L.; LARBÁN, Juan; PALACIO, Francisco; PONCE DE LEÓN, Ema; RUIZ, Iván; SAMMARTINO, Mª Elena; SOLEILHET, Georges; TIZÓN, Jorge L.; VILOCA, Llúcia.)
VÁZQUEZ, Ángels.
VELÁZQUEZ, Eva.
VENTURELLA, Mariella.
VILCHEZ, Yamileth.
VILOCA, Llúcia.
Relació d’autors de les obres de portada
CODÓ, Pep.
FILLOLA, Óscar.
GALEA-HAGI, Barbara.
GIMÉNEZ, Martín.
MARISCAL, Javier.
ROBELLÓ, Rosa.
SANTXOTENA, Xabier.
VIDAL, Cinta.
WILLIAMS, Donna.
Direcció
Brun, Josep Maria
Consell editorial
Brun, Josep Maria
Olives, Susanna
Aixandri, Núria
Calvo, Alba
Consell assessor
Cid, Dolors (Barcelona)
Fieschi, Elena (Barcelona)
Jiménez, Cipriano (Vigo)
Larbán, Juan (Eivissa)
Lasa, Alberto (Bilbao)
Negri, Romana (Milà)
Palacio Espasa, Francisco (Ginebra)
Pedreira, José Luis (Madrid)
Ponce de León, Ema (Montevideo)
Tizón, Jorge Luis (Barcelona)
Torras, Eulàlia (Barcelona)
Viloca, Llúcia (Barcelona)
Equip tècnic i de disseny
Albertin, Sonja (disseny gràfic i maquetació)
Brun, Pau (imatge corporativa)
Pérez, Fernando (pàgina web)
(2018) BRUN, Josep Mª; OLIVES, Susanna i AIXANDRI, Núria. “Trabajo en red: la necesaria respuesta asistencial a la complejidad de los TEA”, a la Revista Maremagnum, 22, pp. 23-32 (versió en gallec) i 111-120 (versió en castellà). Santiago de Compostela.
A la pàgina web:http://www.autismogalicia.org/index.php?option=com_content&view=article&id=349&Itemid=101&lang=es
(2014) BRUN, Josep Mª. "De la idea de 'tot terapèutic' a la idea de 'tracte'". Newsletter Nº 4. Programa AGIRA: L'Escolarització dels infants amb TEA: II) Escola especial i Escolarització compartida. Dipòsit Legal: B.3727-2013. ISSN: 2014-9158.
A la pàgina web: http://capivo.cat/wp-content/uploads/2017/07/AGIRA_Newsletter-4.pdf
(2014) OLIVES, Susanna. "L'escolarització dels infants amb TEA a partir de la mirada de les famílies". Newsletter Nº 4. Programa AGIRA: L'Escolarització dels infants amb TEA: II) Escola especial i Escolarització compartida. Dipòsit Legal: B.3727-2013. ISSN: 2014-9158.
A la pàgina web: http://capivo.cat/wp-content/uploads/2017/07/AGIRA_Newsletter-4.pdf
(2014) BRUN, Josep Mª. "L'escolarització dels infants amb TEA: de quina experiència escolar parlem i com la pensem". Newsletter Nº 3. Programa AGIRA: L'Escolarització dels infants amb TEA: I) Escola ordinària. Dipòsit Legal: B.3727-2013. ISSN: 2014-9158.
A la pàgina web: http://capivo.cat/wp-content/uploads/2017/07/AGIRA_Newsletter-3.pdf
(2014) OLIVES, Susanna. "Infants amb TEA a l'escola bressol". Newsletter Nº 3. Programa AGIRA: L'Escolarització dels infants amb TEA: I) Escola ordinària. Dipòsit Legal: B.3727-2013. ISSN: 2014-9158.
A la pàgina web: http://capivo.cat/wp-content/uploads/2017/07/AGIRA_Newsletter-3.pdf
(2013) AIXANDRI, Núria. "El treball del Personal Terapèutic de Suport Domiciliari (PTSD) dins el Programa AGIRA". Newsletter Nº 1. Programa AGIRA: Treball domiciliari. Dipòsit Legal: B.3727-2013. ISSN: 2014-9158.
A la pàgina web: http://capivo.cat/wp-content/uploads/2017/07/AGIRA-Newsletter_1.pdf
Associació Catalana d'Atenció Precoç (ACAP)
http://www.acap.cat/
Centre Especial Carrilet
http://ca.carrilet.org/
Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC)
http://www.copc.org/
Centre Terapèutic Bellaire
http://www.fundaciobellaire.cat/escola-bellaire/escola-i-centre-terapeutic.php
Fundación Menela
http://www.menela.org/
Federación TEAdir España
http://www.federacion-teadir.org/
Associació TEAdir (Catalunya)
http://associacioteadir.org
Teadir Aragón
http://www.teadiraragon.com
TEAdir Euskadi
http://teadireuskadi.org
Centre d'Educació Especial Vil·la Joana
http://www.xtec.cat/centres/a8013354/
Sociedad Española de Psiquiatría y Psicoterapia del Niño y del Adolescente (SEPYPNA)
http://www.sepypna.com/
Fundació Orienta. Salut mental d'infants i adolescents
http://www.fundacioorienta.com/
Centre L'Alba
http://www.centrelalba.cat
Grupo Psicoanalítico de Barcelona
http://www.gpbarcelona.org